Jak wyznaczać termin następnego badania w przypadku...... |
Związek
Powiatów Polskich Starostowie
i Prezydenci Miast Wydziały
Komunikacji - jednostki kontroli Stacje
Kontroli Pojazdów Szanowni
Państwo, W
związku z licznymi pytaniami: 1.
Jak wyznaczać termin następnego badania w przypadku, gdy właściciel
pojazdu nie przedstawi go
w terminie podanym w Art. 81
ust 4 – cytat: Okresowe
badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o
dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej
rejestracji, następnie przed upływem 2 lat od dnia przeprowadzenia
badania, a potem corocznie.... - w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r.
Prawo o ruchu drogowym. 2.
Jak wyznaczać termin następnego badania dla pojazdów
sprowadzanych do Polski, zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą. Informuję,
że pytanie zostało przekazane na spotkaniu z przedstawicielami
Ministerstwa Infrastruktury w Łodzi
w dniu 28 listopada 2003 r. Przedstawiciel
Ministerstwa Infrastruktury poinformował, że w Sejmie analizowana była
legalność obowiązujących reguł postępowania w podanej normie prawnej
zawartej w Art. 81. Stwierdzone zostało, że
stosowanie podanych norm prawnych jest naruszeniem swobód obywatelskich. W
przypadku gdy właściciel pojazdu nie przedstawi go w terminie podanym w art. 81 ust 4 przy wyznaczaniu terminu następnego badania stosuje
się zasadę wynikającą z K.p.a.
art. 57 §
1. i § 4. , tzn. jeśli
badanie techniczne lub data pierwszej rejestracji nastąpiły np. 28
listopada 2000 r. to następne badanie winno odbyć się dnia 28 listopada
2002 r. (najpóźniej do godz. 24.00). Jeżeli koniec terminu przypada na
dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się
najbliższy następny dzień powszedni. Podany przykład dotyczy okresu
gdy właściciel pojazdu przeprowadza badanie po upływie 3 lat. W związku z udzieloną odpowiedzią przedstawiamy nasze stanowisko w sprawie W
związku z wątpliwościami diagnostów co do sposobu wyznaczenia terminu
następnego badania informuję, że ogólna reguła zapisana w art. 81
ust. 3 brzmi: “Okresowe badanie techniczne pojazdu jest przeprowadzane corocznie...
Przepis szczegółowy, który ma zawsze pierwszeństwo przed przepisem ogólnym
mówi: "... okresowe badanie
techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej
masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o
dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t przeprowadza się
przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem
2 lat od dnia przeprowadzenia badania a potem corocznie. Nie dotyczy to
pojazdu ...... które podlegają corocznym badaniom technicznym ...". Co
do zasady – jeśli pojazd nie mieści się w ww. przepisie szczegółowym,
ustanawiającym przywilej “trzyletności” i “dwuletności”
(zamontowanie gazu, taxi, nauki jazdy ...) – to trwale traci prawo
do tego przywileju i podlega corocznym badaniom, nawet po zdemontowaniu
gazu, taxi itd. Utrata tego przywileju sprowadza pojazd do rytmu badań co
12 miesięcy, dla którego punktem “zero” jest data pierwszej
rejestracji”. Np. nowy samochód osobowy zarejestrowany 13 listopada
2002 r. (w dowodzie rejestracyjnym termin następnego badania technicznego
wyznaczony jest do 13 listopada 2005 r.) zaopatrzono w instalację gazową
10 listopada 2003 r., a w dniu następnym zgłoszono to w Wydziale
Komunikacji. Urząd powinien wymienić dowód na nowy i wpisać termin
następnego badania technicznego do dnia 13 listopada 2003 r. (czyli 12
m-cy od daty pierwszej rejestracji). Jeśli obywatel zgłosi ten fakt nie
nazajutrz a w ustawowym terminie 30 dni, czyli do 10 grudnia 2003 r., to
Urząd wymieni dowód, ale wpisze termin następnego badania technicznego
do 13 listopada 2004 r. (kolejne 12 miesięcy od daty pierwszej
rejestracji). Analiza
przepisu dowodzi też, że diagnosta po pierwszym badaniu pojazdu
sprowadzonego z zagranicy wyznacza termin następnego badania za rok (lub
za dwa lata). Nigdy za trzy lata od daty pierwszej rejestracji za granicą,
bowiem ten termin został już raz “skonsumowany” przez
poprzedniego użytkownika. Stan techniczny pojazdu, w jakim przedstawiono
go diagnoście do badania nie może mieć wpływu na wyznaczany termin,
bowiem terminy te wynikają z ustawy, a nie z subiektywnej oceny
diagnosty. Przy
wyznaczaniu terminu następnego badania stosuje się zasadę wynikającą
z K.p.a. art. 57 § 1. i § 4., tzn. jeśli badanie
techniczne lub data pierwszej rejestracji nastąpiły np. 13 listopada
2000 r. to następne badanie winno odbyć się 13 listopada kolejnego roku
(najpóźniej do godz. 24.00). Reguła ta obowiązuje również jeżeli
tak wskazany dzień jest ustawowo wolny od pracy. W
przypadku wyznaczenia przez diagnostę terminu badania technicznego
niezgodnie z regułami – badanie techniczne wykonane w nieprawidłowo
wyznaczonym dniu nie może być uznane za ważne, oczywiście
gdy nastąpi przekroczenie terminu. Np. jeśli diagnosta wyznaczy
termin badania do dnia 14 listopada, a
powinien wyznaczyć dzień 13 listopada, to dnia 14 listopada od godz.
0.00 pojazd nie ma ważnego badania technicznego. W przypadku, gdyby wywołało
to negatywne skutki dla właściciela pojazdu (np. uchylenie się
ubezpieczyciela od przyjęcia odpowiedzialności za szkodę komunikacyjną),
odpowiedzialność cywilną za skutki ponosi diagnosta, na którym
spoczywa obowiązek prawidłowego wyznaczania terminów. Oceniając
wydaną normę prawną zawartą w art. 81 w zakresie
naruszenia swobód obywatelskich, należy przyjąć zasadę, że właściciel
pojazdu nie powinien być karany, jak również nagradzany, gdy nie
przedstawi go do badania w wyznaczonym terminie. Podstawą wyznaczania
następnego terminu badania pojazdu winna być data pierwszej rejestracji.
Jeśli właściciel pojazdu po wyznaczonym terminie przedstawił go do
badania przed upływem 4 lat od daty pierwszej rejestracji, pojazd
powinien podlegać badaniom corocznym. Podana reguła nie narusza swobód
obywatelskich, niestety na dzień dzisiejszy nie jest normą prawną. Szanowni
Państwo moralna ocena prawa nie ma wpływu na jego obowiązywanie,
dlatego należy stosować zasadę -
jeśli pojazd nie mieści się w przepisie szczegółowym,
ustanawiającym przywilej “trzyletności” i “dwuletności”,
to trwale traci prawo do tego przywileju i podlega corocznym badaniom. Stanowisko
przedstawione w omawianym zagadnieniu oparłem na podstawie dostępnych źródeł
i wydanych aktach prawnych oraz przeprowadzonych rozmowach
telefonicznych, nie stanowią podstawy do uznania ich za oficjalne.
Udzielone wyjaśnienia być może pomogą w podejmowaniu właściwych
decyzji. Z
wyrazami szacunku Grzegorz
Krzemieniecki |