Odpowiedź na interpelację nr 6112 |
Informacje pochodzą ze stron sejmowych. http://www.sejm.gov.pl
w sprawie wprowadzenia zmian systemowych w prawie podatkowym celem ograniczenia handlu kradzionymi częściami Odpowiadając
na interpelację Pana Posła Waldy Dzikowskiego z dnia 9 stycznia 2004 r.,
SPS-0202-6112/04, w sprawie wprowadzenia zmian systemowych w prawie podatkowym
celem ograniczenia handlu kradzionymi częściami samochodowymi, uprzejmie wyjaśniam. Niewątpliwie
poruszona przez Pana kwestia stanowi trudny i złożony problem, a zwalczanie
nieuczciwego procederu handlowania częściami samochodowymi pochodzącymi z
kradzieży i walka z tym rodzajem przestępczości jest wyzwaniem dla tych, którym
nie jest obojętne istnienie wszelkich patologii życia społecznego w naszym
kraju. Dziękując
Panu Posłowi za zgłoszone propozycje dokonania zmian systemowych w prawie
podatkowym w omawianym zakresie, pragnę jednocześnie poinformować, że
Ministerstwo Finansów wraz z Komendą Główną Policji, MSWiA, Ministerstwem
Sprawiedliwości, Ministerstwem Infrastruktury, Ministerstwem Ochrony Środowiska,
Polskim Związkiem Motorowym, Polską Izbą Motoryzacyjną, Polską Izbą
Ubezpieczeń i Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym uczestniczyło w pracach
nad rządowym programem zapobiegania i zwalczania przestępczości samochodowej. Powołany w
celu realizacji tego programu zespół ds. produkcji, obrotu i złomowania
samochodów i części samochodowych, którego członkami byli również
przedstawiciele Ministerstwa Finansów, zarekomendował zmianę w przepisach
podatkowych polegającą na wyłączeniu z dniem 1 stycznia 2003 r. możliwości
korzystania z karty podatkowej przez przedsiębiorców prowadzących obrót używanymi
i nowymi częściami samochodowymi. W stanie prawnym obowiązującym do końca
2002 r. podatnicy prowadzący obrót częściami samochodowymi mogli korzystać
z opodatkowania w formie karty podatkowej, jeżeli usługi te świadczyli w
zakresie obnośnego i obwoźnego handlu detalicznego. W związku jednak z
rozszerzeniem - na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o zmianie ustawy o
zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez
osoby fizyczne (Dz. U. Nr 141, poz. 1183) - możliwości stosowania karty
podatkowej na wszelkiego rodzaju usługi w zakresie handlu detalicznego artykułami
nieżywnościowymi, mając na uwadze ograniczenie przestępczości w poruszanej
przez Pana Posła w piśmie sprawie - mocą powołanej ustawy - handel częściami
i akcesoriami do pojazdów mechanicznych wyłączony jest z opodatkowania kartą
podatkową, która to forma nie przewiduje obowiązku prowadzenia ksiąg, składania
zeznań podatkowych, deklaracji o wysokości uzyskanego dochodu oraz wpłacania
zaliczek na podatek dochodowy. W konsekwencji
wprowadzonej zmiany podatnicy uzyskujący przychody z tytułu wykonywania tego
rodzaju działalności zobowiązani są do ewidencjonowania tych przychodów, co
w znacznym stopniu - poprzez możliwość dokonania kontroli - sprzyja walce z
problemem poruszonym przez Pana Posła. Obowiązek ten
dotyczy zarówno podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych według obowiązującej
skali podatkowej, bądź jednolitej stawki 19%, jak i opłacających ryczałt od
przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998
r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych
przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Podatnicy ci
prowadzą odpowiednio: podatkowe księgi przychodów i rozchodów na zasadach
określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w
sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152,
poz. 1475 oraz Nr 224, poz. 2226), księgi rachunkowe zgodnie przepisami ustawy
z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r., Nr 76, poz. 694
z późn. zm.) lub ewidencje przychodów, zgodnie z przepisami rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji
przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
prawnych (Dz. U. Nr 219, poz. 1836). Ponadto,
stosownie do art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...),
podatnicy opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mają obowiązek
przechowywać dowody, na podstawie których są dokonywane wpisy do ewidencji
przychodów, oraz posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów. Niewątpliwie
rozwiązanie to stanowi jeden z elementów znacznie utrudniających proceder
handlu skradzionymi częściami samochodowymi. Chciałabym zwrócić
też uwagę Pana Posła na okoliczność, że w znowelizowanych od dnia 1
stycznia 2003 r. przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje się bardzo wysokie
sankcje dla podatników, którzy nie prowadzą ewidencji przychodów lub też
prowadzą je niezgodnie z warunkami wymaganymi do uznania ich za dowód w postępowaniu
podatkowym. Zgodnie z art. 17 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku
dochodowym organ podatkowy w takich sytuacjach określa wartość
niezaewidencjonowanego przychodu, w tym również w drodze oszacowania, i określa
od tej kwoty ryczałt stanowiący pięciokrotność stawek, które byłyby
zastosowane do przychodu w przypadku jego zaewidencjonowania, przy czym ryczałt
ten nie może być wyższy niż 75% niezaewidencjonowanego przychodu. Niezależnie od
powyższego pragnę poinformować, że zgłoszona przez Pana Posła propozycja
wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
podatników osiągających przychody z tytułu handlu używanymi częściami do
pojazdów mechanicznych zostanie rozważona w trakcie prac nad nowelizacją
ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych
przez osoby fizyczne. Ustosunkowując
się natomiast do propozycji rozszerzenia katalogu wydatków niestanowiących
kosztów uzyskania przychodów o wydatki związane z zakupem części do pojazdów
mechanicznych od podmiotów nieistniejących, pragnę zauważyć, iż zgodnie z
ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze
zm.), kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia
przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Oznacza to, że aby
wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu, powinien spełniać
łącznie następujące warunki: pozostawać w związku przyczynowym ze źródłem
przychodu i zostać faktycznie poniesiony. Pragnę podkreślić,
że ciężar wykazania związku przyczynowego poniesionego wydatku ze źródłem
przychodu, jego rzeczywistego poniesienia i prawidłowego udokumentowania
spoczywa na podatniku, a nie na organie podatkowym. Tylko bowiem w takim
przypadku wydatek z tytułu zakupu części samochodowych podatnik może zaliczyć
do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast organ podatkowy w trakcie kontroli
bada, czy spełnione zostały wszystkie przesłanki warunkujące uznanie wydatku
z tego tytułu za koszt uzyskania przychodu. Uwzględnienie
zgłoszonego przez Pana Posła postulatu dotyczącego rozszerzenia katalogu
wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów o wydatki związane z
zakupem części do pojazdów mechanicznych od podmiotów nieistniejących
automatycznie spowodowałoby potraktowanie w identyczny sposób zarówno
podatników dokonujących transakcji w dobrej wierze, jak i tych, którzy działają
z zamiarem obejścia przepisów prawa. W aktualnym stanie prawnym natomiast
organy podatkowe mają możliwość - w drodze postępowania kontrolnego -
weryfikacji kosztów uzyskania przychodów pod kątem ich faktycznego
poniesienia. Jeżeli zatem podatnik uwzględni w kosztach uzyskania przychodów
wydatek związany z zakupem części do pojazdów mechanicznych, organ podatkowy
w postępowaniu kontrolnym może sprawdzić, czy wydatek ten został faktycznie
poniesiony oraz czy kontrahent jest legalnie działającym podmiotem
gospodarczym. Pragnę również
zauważyć, że obowiązek i sposób dokumentowania sprzedaży towarów przez
podatników dokonujących tej sprzedaży regulują przepisy ustawy z dnia 8
stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U.
Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z
dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o
podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z
późn. zm.). Zgodnie z art. 32 ust. 1 ww. ustawy podatnicy podatku od towarów
i usług, o których mowa w art. 5, obowiązani są wystawić fakturę
dokumentującą sprzedaż towarów, z tym że podatnicy świadczący usługi (w
tym również w zakresie handlu) na rzecz osób fizycznych nie prowadzących
działalności gospodarczej zobowiązani są do wystawienia faktury na żądanie
tych osób. Informacje zaś, które co najmniej powinna zawierać taka faktura,
określają przepisy ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Informacjami tymi,
które powinna zawierać faktura, są dane określające strony uczestniczące w
transakcji sprzedaży, a mianowicie: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy
skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej
albo numery tymczasowe sprzedawcy i nabywcy. W przypadku tylko sprzedaży na
rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie ma obowiązku
wykazywania w fakturze numerów identyfikacji podatkowej. Zatem jest to
dokument, który w sposób bezpośredni identyfikuje sprzedawcę i nabywcę.
Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002
r. faktura powinna zawierać także nazwę towaru, który jest przedmiotem
sprzedaży. Odpowiednio
dotyczy to rachunków wystawianych przez podatników nieobowiązanych do
wystawiania faktur § 45 pkt 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów). Ponadto wskazuję,
że zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r., podatnicy
podatku od towarów i usług dokonujący sprzedaży towarów i świadczący usługi,
w tym również w zakresie handlu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących
działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność
gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, są obowiązani do
prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas
rejestrujących. Jeżeli podatnik prowadzi działalność w różnych miejscach,
ma obowiązek zainstalowania kas rejestrujących w każdym miejscu sprzedaży. Obowiązkiem
ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży towarów oraz świadczenia usług w
zakresie handlu, przy zastosowaniu kas rejestrujących, objęci są podatnicy
podatku od towarów i usług dokonujący tych czynności na rzecz osób, o których
mowa w art. 29 ust. 1 ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. Natomiast zwolnienia
od tego obowiązku określane są przez Ministra Finansów w drodze rozporządzenia
wydawanego na podstawie delegacji zawartej w art. 29 ust. 3 ww. ustawy z dnia 8
stycznia 1993r. Należy przy tym wskazać, iż zwolnienia te nie mają
charakteru bezterminowego, lecz określane są na czas określony, a ponadto
dotyczą tylko niektórych grup podatników oraz niektórych czynności. Zakres
tego zwolnienia jest systematycznie ograniczany poprzez obniżanie kwoty obrotów
uprawniających do zwolnienia z powyższego obowiązku oraz zawężanie zakresu
czynności, przy wykonywaniu których podatnik zwolniony jest z obowiązku
ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Obecnie,
zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w
sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234 poz. 1971 z późn. zm.), zwolnieni z
tego obowiązku są podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym z tytułu
prowadzenia działalności w zakresie handlu na rzecz wyżej wymienionych osób
fizycznych nie przekroczyli kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł. Powyższe
rozporządzenie Ministra Finansów ma charakter czasowy i obowiązuje do dnia 31
grudnia 2004 r. Podkreślić również
należy, iż usługi w zakresie handlu częściami samochodowymi nie były i nie
są objęte przedmiotowym zakresem usług zwolnionych z powyższego obowiązku,
określanych rozporządzeniami wydawanymi przez Ministra Finansów na podstawie
art. 29 ust. 3 ww. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. Jednocześnie informuję, iż
postulaty dotyczące objęcia obowiązkiem ewidencji przy zastosowaniu kas
rejestrujących bez względu na wysokość obrotów z tytułu sprzedaży części
samochodowych będą rozpatrzone przy zmianie tego rozporządzenia. Reasumując,
należy stwierdzić, iż przepisy w zakresie podatku od towarów i usług
zawierają regulacje, zgodnie z którymi sprzedaż towarów objęta jest obowiązkiem
odpowiedniego udokumentowania i ewidencjonowania. Stwierdzenie
przez właściwe organy nieprzestrzegania przez podatników powyższych przepisów
w zakresie podatku od towarów i usług powoduje zastosowanie wobec tych
podatników sankcji określonych w przepisach prawa. Podsekretarz
stanu Elżbieta Mucha Warszawa, dnia
19 lutego 2004 r. |