Informacje
pochodzą ze stron sejmowych. http://www.sejm.gov.pl
Szanowni Państwo,
informacje najważniejsze zaznaczyłem wytłuszczonym drukiem.
1. Dotyczy certyfikacji wyrobów np.: oprogramowania komputerowego.
Do dnia dzisiejszego jest rozpowszechniana plotka, że każdy program
komputerowy użytkowany na stacjach bez certyfikatu ITS, nie będzie mógł być
stosowany. Nie jestem w stanie zdementować rozpowszechnianej plotki. Pisałem
na ten temat cytuję:...nigdzie nie stwierdzono konieczności atestowania
oprogramowania w jakiejkolwiek instytucji...
2. Dotyczy jednostek certyfikujących.
Mając na uwadze tą informację, należy przypuszczać, że wszystkie
wystawione certyfikaty przez ITS mogą być uznane za nieważne. Biorąc pod
uwagę zapisy w ustawie Prawo o ruchu drogowym, instytucji wykonujących
certyfikację będzie więcej. Z informacji telefonicznej otrzymanej w PCBiC
wynika, że każda jednostka certyfikująca będzie musiała uzyskać akredytację.
Przedstawiony dokument
powinien rozwiać wasze wątpliwości.
Z poważaniem
Grzegorz Krzemieniecki
Odpowiedź
ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej na interpelację nr 2734
w sprawie warunku posiadania znaku CE przez towary sprzedawane do krajów
Unii Europejskiej
W związku z interpelacją posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej pana Janusza
Dobrosza, znak SPS-0202-2734, w sprawie warunków posiadania znaku CE przez
towary sprzedawane do krajów Unii Europejskiej, uprzejmie wyjaśniam.
Swobodny przepływ towarów jest fundamentem jednolitego rynku Unii
Europejskiej. Drogą do osiągnięcia tego celu jest niedopuszczanie do
powstawania barier w handlu, wzajemne uznawanie i harmonizacja techniczna. W państwach
członkowskich UE przyjęto założenie, że wyroby oznaczone znakiem CE spełniają
wszystkie wymagania odpowiednich dyrektyw nakazujących umieszczenie takiego
oznakowania. Zgodnie z tym założeniem państwa członkowskie nie mogą
zabraniać, ograniczać ani utrudniać wprowadzenia na rynek lub przekazania do
użytku na swoim terytorium wyrobów oznaczonych znakiem CE, chyba że przepisy
dotyczące znakowania zastosowano w niewłaściwy sposób.
Znak CE oznacza zgodność danego wyrobu z odpowiednimi wymaganiami UE nałożonymi
na producenta, a zawartymi w dyrektywach nowego podejścia.
Znak CE umieszczony na wyrobie jest równoznaczny z deklaracją osoby
odpowiedzialnej, że wyrób pozostaje zgodny ze wszystkimi odpowiednimi
przepisami UE i że dopełniono właściwych procedur oceny zgodności.
Oznakowanie CE jest obowiązkowe i musi być umieszczone, zanim wyrób objęty
dyrektywami nowego podejścia lub innymi dyrektywami przewidującymi jego
umieszczenie zostanie wprowadzony na rynek lub przekazany do użytku, chyba że
konkretne dyrektywy stanowią inaczej.
Jeśli wyroby przemysłowe są objęte kilkoma dyrektywami, z których wszystkie
wymagają umieszczenia znaku CE, znak ten oznacza, że wyrób uznaje się za
zgodny z wymaganiami wszystkich tych dyrektyw.
Wyrób nie może być oznakowany znakiem CE, jeśli nie jest objęty dyrektywą
wymagającą umieszczenia takiego oznaczenia.
Przestrzeganie procedur, o których mowa wyżej, obowiązuje wszystkich
producentów (w tym także polskich) chcących wprowadzić swoje wyroby na rynek
lub do użytku na rynku unijnym, a które to wyroby objęte są dyrektywami
nowego podejścia,
Aktualnie opublikowanych zostało 29 dyrektyw nowego podejścia (16 w gestii
Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, 9 w gestii Ministerstwa
Infrastruktury, 3 w gestii Ministerstwa Zdrowia i 1 w gestii Ministerstwa Środowiska),
spośród których cztery dyrektywy nie przewidują znakowania CE.
Na mocy art. 74 Układu Europejskiego oraz w oparciu o wynegocjowany w miesiącu
lutym 1997 r., a podpisany w dniu 30 lipca 1998 r. w drodze wymiany listów między
Rzeczypospolitą Polską a Komisją Europejską Protokół w sprawie
Europejskiego Porozumienia o Ocenie Zgodności, Polska podjęła stopniowe
dostosowywanie posiadanego systemu badań i certyfikacji do systemu oceny zgodności
Unii Europejskiej, a to w celu usunięcia różnic w tym zakresie i tym samym
eliminacji barier technicznych w swobodnym przepływie towarów pomiędzy Polską
a państwami członkowskimi Unii Europejskiej.
W ramach prac mających na celu dostosowanie polskiego prawa do uregulowań
obowiązujących w Unii Europejskiej:
1) Znowelizowano ustawę z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji.
Nowelizacja ustawy, uchwalona przez Sejm RP w dniu 22 lipca 1999 r. m. in.:
- wprowadziła do krajowego systemu certyfikacji zasadę uznawania deklaracji
zgodności producenta, jako jednej z najczęściej stosowanych form
potwierdzania przez producenta, na jego wyłączną odpowiedzialność, że
wprowadzany przez niego na rynek wyrób jest wyrobem bezpiecznym, spełniającym
określone wymagania;
- umożliwiła, w przypadku zawarcia porozumienia w sprawie oceny zgodności między
Polską a krajami, z terenu których importowane są wyroby, zastosowanie
uproszczonej procedury dopuszczania do obrotu wyrobów podlegających obowiązkowi
zgłaszania do certyfikacji na znak bezpieczeństwa lub wystawiania przez
producenta deklaracji zgodności. Z tej zasady obecnie korzystają państwa członkowskie
UE (w oparciu o ww. protokół z 30 lipca 1998 r.).
2) W dniu 28 kwietnia 2000 r. Sejm RP uchwalił ustawę o systemie oceny zgodności,
akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw, która umożliwiła wprowadzenie
docelowo w Polsce w pełnym zakresie systemu oceny zgodności obowiązującego w
UE. Ustawa ta umożliwiła wprowadzenie do prawa krajowego w drodze rozporządzeń
unijnego prawa regulującego problematykę oceny zgodności, w tym w szczególności
dyrektywy nowego podejścia.
Także na podstawie ustawy z dnia 28 kwietnia 2000 r. wydzielono z dniem 1
stycznia 2001 r. z zakresu zadań Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji
zadania związane z akredytacją i powierzono ich realizację powołanemu
Polskiemu Centrum Akredytacji. Ustawa ta została zastąpiona ustawą z dnia 30
sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności, przy czym jedną z istotnych jej
części jest rozdział regulujący problematykę nadzoru rynku.
W ramach prac dostosowawczych w ministerstwie prowadzone są następujące działania:
- Na 16 dyrektyw nowego podejścia znajdujących się w kompetencji Ministerstwa
Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przeniesionych zostało do prawa
krajowego 11 dyrektyw nowego podejścia, zaś w odniesieniu do dalszych 5
dyrektyw prowadzone jest końcowe postępowanie legislacyjne.
- Organizowane są szkolenia i seminaria dla pracowników z przemysłu i handlu
w zakresie prawa UE i prawa krajowego, związanego z przepisami wynikającymi z
dyrektyw nowego podejścia, ze szczególnym uwzględnieniem dyrektyw: niskonapięciowej,
maszynowej, kompatybilności elektromagnetycznej, dotyczącej hałasu oraz
emisji zanieczyszczeń, wytwarzanych przez silniki spalinowe pojazdów
niedrogowych (nr 97/69/EC).
- Opracowywane są i udostępniane nieodpłatnie materiały szkoleniowe i
informacyjne, m. in.:
- Przewodnik ˝Wdrażanie dyrektyw opartych na koncepcji nowego i globalnego
podejścia˝,
- Integracja z Unią Europejską - Poradnik dla przedsiębiorców (w wersji książkowej
i CD),
- Informatory dla polskich podmiotów gospodarczych dotyczące wybranych
dyrektyw (maszynowej, niskonapięciowej, hałasowej, Atex-owej).
Uchwalona ustawa o systemie oceny zgodności wraz z ustawą o ogólnym bezpieczeństwie
produktów i ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o
odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny tworzą
razem system, który może zapewnić swobodny przepływ towarów z chwilą członkostwa
w Unii lub w przypadku podpisania Protokołu do Układu Europejskiego w sprawie
Oceny Zgodności (PECA),
W celu uruchomienia w Polsce europejskiego systemu oceny zgodności jeszcze
przed przyjęciem Polski w poczet członków Unii Europejskiej prowadzone są
negocjacje z Komisją Europejską dotyczące Protokołu PECA. Podpisanie tego
protokołu uwarunkowane jest posiadaniem przez Polskę odpowiedniego stopnia
dostosowania do wymagań UE w tym zakresie, a mianowicie posiadania określonej
liczby przetransponowanych dyrektyw nowego podejścia i wszystkich norm
zharmonizowanych z tymi dyrektywami, posiadania odpowiednio przygotowanych
instytucji nadzoru rynku, dysponowania przygotowanymi do notyfikacji w UE i państwach
członkowskich laboratoriami badawczymi, jednostkami certyfikującymi i
kontrolującymi.
Według stanu na dzień dzisiejszy 25 jednostek złożyło w Ministerstwie
Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej wniosek o udzielenie notyfikacji, spośród
których 12 jednostek przygotowywanych jest do notyfikacji w ramach funduszy
PHARE. Podpisanie tego protokołu stworzy polskim producentom możliwość
wprowadzania na rynek unijny swoich wyrobów na takich samych warunkach co
producenci unijni, przy korzystaniu w razie potrzeby z krajowych jednostek oceny
zgodności (jednostek notyfikowanych). Obecnie polski producent, chcąc wejść
ze swoim wyrobem na rynek unijny, musi nie tylko zapewnić, że jego wyrób spełnia
zasadnicze wymagania określone w dyrektywach, ale niejednokrotnie - jeśli
wymaga tego dyrektywa - korzystać ze stosunkowo drogich usług unijnych
notyfikowanych jednostek oceny zgodności.
Przewiduje się, że Protokół PECA wejdzie w życie w drugiej połowie 2003 r.
Protokołem tym objęte zostaną 4 dyrektywy, a mianowicie: maszynowa, niskonapięciowa,
kompatybilność elektromagnetyczna i środki ochrony osobistej. Oznaczać będzie
to, że polskie wyroby objęte tymi dyrektywami będą mogły być swobodnie
wprowadzane na rynki unijne.
Podając powyższe wyjaśnienia, wyrażam przekonanie, że zawierają one
wyczerpujące odpowiedzi na postawione pytania. W przypadku, gdyby pan poseł życzył
sobie szczegółowych informacji odnośnie do warunków wprowadzania na rynek
konkretnej grupy wyrobów, a mianowicie materiałów budowlanych, to informacji
takich udzielić może minister infrastruktury, do którego kompetencji należy
między innymi przeniesienie do prawa krajowego dyrektywy 89/106/EEC - materiały
budowlane.
Minister
Jerzy Hausner
Warszawa, dnia 20 lutego 2003 r.
|