P
O S T A N O W I E N I E
Na
podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.
zm.) w związku z wnioskiem XXXX Sp. z o. o. złożonym w piśmie z
dnia 05.03.2007r. (data wpływu do Urzędu – 15.03.2007r.),
postanawiam
udzielając
interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa
podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa,
uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie obowiązku
zapłaty podatku akcyzowego od samochodów osobowych nabytych wewnątrzwspólnotowych
w przypadku ich zniszczenia (kasacji) przed pierwszą rejestracją
na terytorium kraju za prawidłowe.
U
Z A S A D N I E N I E
W
dniu 15.03.2007r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął
wniosek XXXX Sp. z o. o. (zwanej dalej Spółką) o udzielenie
pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa
podatkowego, w którym Spółka przedstawiła następujący stan
faktyczny:
Spółka
dokonała nabycia wewnątrzwspólnotowego czterech sztuk samochodów,
które podczas transportu do miejsca odbioru zostały uszkodzone
(uległy prawie całkowitemu zniszczeniu – zostały spalone).
Spółka złożyła deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego
ww. samochodów zgodnie z art. 76 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Ww.
samochody zostały przeznaczone do kasacji, w związku z likwidacją
szkody przez firmę ubezpieczeniową. Nigdy nie będą dopuszczone
do ruchu i nigdy nie zostaną zarejestrowane na terytorium kraju.
Spółka
informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie
toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie
przed sądem administracyjnym.
Pytanie
Podatnika:
Czy
powstaje obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od samochodów
osobowych nabytych wewnątrzwspólnotowych w przypadku ich
zniszczenia (kasacji) przed pierwszą rejestracją na terytorium
kraju ?
Stanowisko
Podatnika:
W
opinii Spółki nie powinien powstać obowiązek podatkowy w akcyzie
ponieważ zgodnie z art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym,
obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym od samochodów powstaje w
przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, z chwilą nabycia prawa
rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później
jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie
z przepisami o ruchu drogowym.
W
związku z faktem, że ww. samochody zostały przeznaczone do
kasacji, czyli nastąpiła całkowita likwidacja szkody przez firmę
ubezpieczeniową nigdy nie będą dopuszczone do ruchu i
zarejestrowane na terytorium kraju. W tym momencie zgodnie z art. 80
ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym nie ma obowiązku uiszczania
podatku akcyzowego za te samochody.
Naczelnik
Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co
do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:
Stosownie
do art. 80 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.
U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.), akcyzie podlegają samochody
osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami
o ruchu drogowym. Podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty
dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą
jego rejestracją na terytorium kraju oraz importerzy i podmioty
dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Pojęcie
nabycia wewnątrzwspólnotowego zostało zdefiniowane w art. 2 pkt
11 ustawy i oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium
państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Obowiązek
podatkowy w akcyzie od samochodów w myśl postanowień przepisu
art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy, powstaje w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego
- z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel,
nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium
kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Uregulowanie
to w zestawieniu z przedstawioną wyżej definicją nabycia wewnątrzwspólnotowego
oraz przepisem art. 6 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż obowiązek
podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających
opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej, prowadzi do
wniosku, iż obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów najwcześniej
powstanie w momencie faktycznego przemieszczenia samochodów
osobowych na terytorium kraju przez podmiot dysponujący prawem
rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel.
Art.
81 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym określa obowiązki podmiotów
dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych
niezarejestrowanych na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o
ruchu drogowym, a mianowicie:
-
po przywozie na terytorium kraju należy złożyć deklarację
uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5
dni, licząc od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego,
-
dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą rejestracji
tego pojazdu w kraju.
Uregulowanie
zawarte w art. 81 ust. 1 pkt 2 ustawy określa termin do zapłaty
akcyzy od samochodów osobowych, które będą rejestrowane na
terytorium kraju. Literalne brzmienie ww. przepisu wskazuje, iż
termin ten kończy bieg z chwilą rejestracji pojazdu w kraju.
Biorąc
pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Spółka ma obowiązek
złożenia deklaracji uproszczonej w terminie 5 dni od dnia przywozu
samochodu osobowego na terytorium kraju.
Podatek
akcyzowy wynikający z powyższej deklaracji należy zapłacić
przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju. Zgodnie z
przedstawionym stanem faktycznym nabyte wewnątrzwspólnotowo
samochody osobowe uległy spaleniu podczas ich transportu, w związku
z czym zostały przeznaczone do kasacji i nastąpiła całkowita
likwidacja szkody przez firmę ubezpieczeniową.
Biorąc
pod uwagę fakt, iż powyższe samochody nigdy nie będą
dopuszczone do ruchu i zarejestrowane na terytorium kraju, spółka
nie ma obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego za te samochody.
W
związku z powyższym stanowisko Podatnika należy uznać za prawidłowe.
Powyższej
interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o
stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w
dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem
prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego
stanu faktycznego sprawy.