P
O S T A N O W I E N I E Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w
Białymstoku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z
dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005
r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia
28-06-2006 r. stwierdza, że wydatki związane z wynajmem, serwisem
oraz uzupełnianiem automatu wydającego napoje dla klientów,
stanowią wydatki na potrzeby reprezentacji i w związku z tym nie
mogą być zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodów.U Z A
S A D N I E N I E Pismem z dnia 19-02-2007 r. zwrócił się Pan z
prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu
zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan
faktyczny:
W
ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan usługi
w zakresie wymiany opon, myjni samochodowej i innych usług
warsztatowych. Klientami firmy w przeważającej części są
klienci indywidualni, korzystający z usług na bieżąco, na
miejscu czekając na wykonanie usługi. W punkcie obsługi
umieszczony został automat wydający napoje (kawa, herbata, kakao),
z którego korzystają oczekujący klienci. Firma ponosi koszty
wynajmu, serwisu i uzupełniania automatu w artykuły potrzebne do
sporządzania napojów. Wydatki te traktowane są jako koszty obsługi
klienta, mające charakter roboczy. Ta dodatkowa forma obsługi
klienta poprawia pośrednio jakość usługi, zachęca klienta do
ponownego skorzystania z usług firmy, przez co wpływa zdecydowanie
na zwiększenie przychodów firmy. Sformułował Pan też następujące
pytanie: czy wydawanie klientom napojów stanowi formę
reprezentacji ?
Sformułował
Pan też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że tego
rodzaju wydatku nie należy traktować jako reprezentacji, ponieważ
nie posiada cech „reprezentowania kogoś lub czegoś, okazałości,
wystawności w czyimś sposobie bycia”, zgodnie z definicją słownikową
reprezentacji. Reprezentacja ma na celu kształtowanie i utrwalanie
wizerunku firmy na zewnątrz, co ma miejsce między innymi w
kontaktach z innymi podmiotami gospodarczymi lub przyjmowanymi gośćmi.
W przypadku Pana firmy czynność skierowana jest do istniejącego
klienta, którego należy zatrzymać stosując różne formy zachęcenia
do ponownego korzystania z usług firmy. Słuszność tego do kosztów
stanowiska będzie miała wpływ na dalsze ujmowanie tych wydatków
do kosztów w świetle znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych, a konkretnie wprowadzenia nowego zapisu w art. 23
ust. 1 pkt. 23 o wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów
„kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi
gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym
alkoholowych”.Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę
oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i
sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie
z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.)
kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są
koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania
albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów
wymienionych w art. 23 ustawy. Zatem aby wydatek mógł być
uznawany za koszt uzyskania przychodów, między nim, a spodziewanym
przychodem musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy tego typu,
że jego przeniesienie ma lub może mieć wpływ na powstanie lub
zwiększenie przychodów. Obowiązek wykonania takiego związku
spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki
prawne. Ponadto zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych
uzależnione jest od tego, czy nie mieści się on w katalogu wydatków
niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, które zawiera art.
23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 23
ust. 1 pkt 23 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
obowiązującym od dnia 01-01-2007 roku, nie uważa się za koszty
uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności
poniesionych na usługi gastronomicznych, zakup żywności oraz
napojów, w tym alkoholowych.Należy jednak zaznaczyć, iż ustawa o
podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia
„reprezentacja”. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się
jego definicją występującą w Słowniku języka polskiego,
zgodnie z którą „reprezentacja” to: okazałość,
wystawność, wytworność w czyimś sposobie życia, związaną z
zajmowanym stanowiskiem lub pozycją społeczną. Katalog tych
wydatków nie jest jednak ściśle określony i ma charakter
otwarty. Do wydatków na reprezentację należy zaliczyć każdy
wydatek, którego celem jest kształtowanie wizerunku firmy, co służy
pozytywnemu odbiorowi tej firmy przez całe otoczenie gospodarcze, w
tym klientów. Zatem zdaniem tutejszego organu podatkowego wydatki
ponoszone na podejmowanie interesantów (klientów) są wydatkami na
reprezentację, gdyż są to działania mające na celu
zaprezentowania firmy w sposób jak najbardziej pozytywny w oczach
obecnych lub przyszłych klientów.
Z
przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż w Pana firmie,
w punkcie obsługi klientów, umieszczony został automat wydający
napoje (kawa, herbata, kakao), z którego korzystają oczekujący
klienci. Firma natomiast ponosi koszty wynajmu, serwisu i uzupełniania
automatu w artykuły potrzebne do sporządzania napojów.Biorąc pod
uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz cytowane wyżej przepisy
należy stwierdzić, że ponoszone przez Pana wydatki związane z
wydawaniem napojów dla klientów, stanowią wydatki na potrzeby
reprezentacji, jako elementu utrwalającego dobry wizerunek firmy i
dbałość o klienta. Zatem wydatki poniesione na ten cel, jako
wymienione w katalogu kosztów negatywnych, nie mogą być zaliczone
w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Zatem Naczelnik
Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza, iż
stanowisko podatnika zawarte we wniosku z dnia 19-02-2007 r. jest
nieprawidłowe. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego informuje, iż
dokumenty dołączone do wniosku o udzielenie interpretacji, nie
podlegały ocenie przez organ podatkowy.Zgodnie z art. 14b § 1
Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca
dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów
podatkowych i organów kontroli właściwych dla wnioskodawcy
– art. 14b § 2 w/w ustawy.Informacja co do zakresu i sposobu
zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany
przepisów prawa, które były przedmiotem interpretacji.Stronie
przysługuje zażalenie do organu odwoławczego Dyrektora Izby
Skarbowej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu
Skarbowego w Białymstoku ul. Świętojańska 13, w terminie 7 dni
od daty otrzymania niniejszego postanowienia.Zażalenie powinno
zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres
żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody
uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239
Ordynacji podatkowej).