Decyzja
Na
podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z
2005r. Nr 8, poz. 60), po wszczęciu z urzędu postępowania
-postanowieniem z dnia 3.11.2005r. Nr PPB2
443/1038/2005 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
zmienia postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu
Skarbowego w Częstochowie z dnia 1 lipca 2005r. Nr
DUS-PP/443/51/2005/AM wydane dla Podatnika, stanowiące
interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania
prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zasad
odliczenia podatku od towarów i usług przy zakupie
motocykli testowych, paliw silnikowych oraz innych
kosztów eksploatacyjnych i akcesoriów i uznaje :- za
prawidłowe stanowisko podatnika przedstawione w
zapytaniu z dnia 25 kwietnia 2005r. w części dotyczącej
zasad odliczenia podatku od towarów i usług przy
zakupie motocykli testowych oraz innych kosztów
eksploatacyjnych i akcesoriów związanych z tymi
motocyklami,- za nieprawidłowe w części dotyczącej
zasad odliczenia podatku od towarów i usług przy
zakupie paliw silnikowych wykorzystywanych do napędu
motocykli.
Uzasadnienie
Wnioskiem
z dnia 25.04.2005r. Podatnik, zwrócił się do
Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie
o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i
sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie
dotyczącej zasad odliczenia podatku naliczonego przy
zakupie motocykli testowych, paliw silnikowych, innych
kosztów eksploatacyjnych oraz akcesoriów do tych
motocykli. Podatnik stwierdził, iż przysługuje mu
pełne odliczenie podatku naliczonego i nie dotyczą
go ograniczenia w odliczaniu podatku VAT wynikające z
art. 86 ust. 3 i 5 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z
dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług
(Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Podatnik
powołał się przy tym na postanowienia art. 86 ust.
4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w
brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia
wniosku. Zgodnie z tym przepisem, postanowienia art.
86 ust. 3 nie dotyczą przypadków, gdy odprzedaż lub
oddanie w odpłatne używanie na podstawie umowy
leasingowej tych samochodów /pojazdów/ stanowi
przedmiot działalności podatnika.
Postanowieniem
z dnia 1 lipca 2005r. Nr DUS-PP/443/51/2005/AM
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie
uznał za prawidłowe stanowisko strony w sprawie będącej
przedmiotem wniosku, jednak dokonał odmiennej od
podatnika oceny stanu faktycznego pod kątem przepisów
prawa.
W
uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia organ I
instancji wskazał, iż motocykle w rozumieniu przepisów
o statystyce publicznej, a także w potocznym
znaczeniu tego słowa są odrębnym niż samochody środkiem
transportu i w związku z tym ograniczenia w prawie
odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 86
ust. 3 i 5 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 nie znajdują
zastosowania.
Stan
faktyczny wskazany w piśmie podatnika z dnia 25
kwietnia 2005r. nie pozwala na uznanie uzasadnienia
rozstrzygnięcia organu I instancji za zgodne z
przepisami art. 86 ust. 3 i 5 oraz art. 88 ust. 1 pkt
3 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie
bowiem z przepisami ustawy z 20 czerwca 1997r. prawo o
ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 58, poz. 515
ze zm.) motocykl jest pojazdem samochodowym. Wynika to
z brzmienia art. 2 pkt 33 i 45 tej ustawy. W myśl
pierwszego z tych przepisów pojazd samochodowy to
pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę
z prędkością przekraczającą 25km/h (z wyjątkiem
ciągników rolniczych). Natomiast art. 2 pkt 45 tej
ustawy stanowi, że motocykl to pojazd samochodowy
jednośladowy lub z bocznym wózkiem- wielośladowy.
Dokonując
literalnej wykładni przepisów dotyczących
ograniczenia odliczania VAT od samochodów osobowych i
pozostałych pojazdów samochodowych uznać należy,
że ograniczenia te dotyczą również motocykli.
Z
pisma podatnika z dnia 25 kwietnia 2005r. oraz z pisma
z dnia 9 listopada 2005r. wynika, iż przedmiotem działalności
spółki jest odsprzedaż motocykli. W ramach
prowadzonej działalności spółka dokonuje zakupu
motocykli demonstracyjnych oraz akcesoriów do tych
motocykli, a także paliw silnikowych do ich
eksploatacji. Motocykle demonstracyjne służą
przedstawieniu oferty handlowej podatnika. Podatnik
stwierdza również, iż z uwagi na zamiar sprzedania
motocykli testowych nie wprowadza ich do ewidencji środków
trwałych. Strona zamierza je sprzedać w ciągu roku
od momentu ich nabycia.
W
swoim wniosku podatnik pyta jakie są zasady
odliczania podatku naliczonego przy zakupie motocykli
testowych, paliw silnikowych, innych kosztów
eksploatacyjnych oraz akcesoriów dla tych motocykli.
Mając
na uwadze przedstawiony stan faktyczny, jak też obowiązujące
przepisy prawa tut. organ stwierdza:
Zgodnie
z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w
jakim towary i usługi są wykorzystywane do
wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o
którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia
kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120
ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jednocześnie, zgodnie z
ust. 2 pkt 1 lit. a) cytowanego powyżej artykułu,
kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem
ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach
otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów
i usług.
Realizacja
prawa, o którym mowa powyżej, została obostrzona
wieloma ograniczeniami zawartymi m.in. w dziale IX
cytowanej ustawy o VAT . Jedno z takich ograniczeń
wskazano w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym
przepisem w brzmieniu obowiązującym na dzień
wydania niniejszej decyzji, w przypadku nabycia
samochodów osobowych oraz innych pojazdów
samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku
naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w
fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego
nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od
dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich
nabywca - nie więcej niż 6.000zł.
Jednakże
z uwagi na treść przepisu art. 86 ust. 4 pkt 7 lit
a, ograniczeń wynikających z ww. przepisu nie
stosuje się do podatników, u których przedmiotem
działalności jest odprzedaż tych samochodów
(pojazdów).
W
świetle tego unormowania podatnik nabywający
wszelkie pojazdy samochodowe, w tym motocykle, w
przypadku gdy ich odprzedaż stanowi przedmiot jego
działalności, ma uprawnienia do obniżenia podatku
należnego o cały podatek naliczony przy nabyciu tych
pojazdów.
Jednocześnie
tut. organ zauważa, iż obowiązujące przepisy
ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają
ograniczenia w zakresie odliczania podatku naliczonego
związanego z zakupem akcesoriów do motocykli i
kosztami eksploatacyjnymi. Ograniczenia te wynikają z
art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów
i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby
być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w
rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem
przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych
wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje
w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku
dochodowego. Jeżeli zatem wydatki związane z
kosztami eksploatacyjnymi, innymi niż paliwo, jak też
akcesoriami mogłyby być zaliczone do kosztów
uzyskania przychodów to podatnikowi służy prawo do
odliczenia w myśl zasady opisanej w art. 86 ust. 1.
Oznacza to, że podatnikowi przysługuje prawo do pełnego
odliczenia podatku VAT związanego z tymi zakupami,
przy zachowaniu warunku, że zakupy te związane będą
z czynnościami opodatkowanymi.
Z
kolei zgodnie art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o
podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub
zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się
do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju
napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu
samochodów osobowych i innych pojazdów
samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.
Zatem
podatnikowi nie przysługuje prawo odliczenia podatku
naliczonego przy nabyciu paliwa do napędu motocykli
demonstracyjnych. Motocykle demonstracyjne mieszczą
się bowiem w pojęciu pojazdów samochodowych z art.
86 ust. 3 ustawy o VAT. Bez znaczenia natomiast
pozostaje fakt, iż strona wykorzystuje je w celach
demonstracyjnych.
W
tym stanie rzeczy należy stwierdzić, iż
uzasadnienie stanowiska organu I instancji, iż z
uwagi na fakt, że motocykl nie jest pojazdem
samochodowym podatnikowi przysługuje pełne
odliczenie podatku naliczonego przy jego nabyciu, jest
niezgodne z powołanymi wyżej przepisami prawa.
Konieczna
stała się zatem zmiana zapadłego w sprawie
rozstrzygnięcia z uwagi na rażące naruszenie
przepisów art. 86 ust. 3 ustawy o VAT.