W
dniu 01.09.2005r. do tutejszego Urzędu Skarbowego wpłynął
wniosek Spółki (uzupełniony w dniu 15.09.2005r.) o wydanie wiążącej
interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku
VAT.
Z
przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w dniu
23.06.2005r. zawarła umowę leasingową na samochód Fiat Doblo
Cargo. Samochód ma masę całkowitą nie przekraczającą 3,5
tony, jeden rząd siedzeń i na trwale oddzieloną część ładunkową.
Zdaniem Spółki przysługuje jej prawo do odliczenia podatku
VAT od rat leasingowych oraz zakupu paliwa do przedmiotowego
samochodu, gdyż spełnione są wymagania ustawowe wynikające z
art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów
i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - po przeprowadzeniu
specjalnego dodatkowego badania technicznego.
Odnosząc
się do przedstawionego wyżej stanu faktycznego tutejszy Organ
stwierdza, że:
Art.
86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), znowelizowany ustawą z dnia 21
kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz.
756), w ust. 3 mówi: "W przypadku nabycia samochodów
osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej
masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony kwotę podatku
naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub
kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego
nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów,
dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż
6.000,00 zł".
Art.
86 ust. 4 stanowi, że przepis ust. 3 nie dotyczy:
- pojazdów samochodowych mających
jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części
przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą
przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o
ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
- pojazdów samochodowych mających
więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od
części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub
trwałą przegrodą i u których długość części
przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze
od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego
postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy
podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza
50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której
mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość
pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną
krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do
przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż
pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu
a punktem wprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi
części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
- pojazdów samochodowych, które
mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
- pojazdów samochodowych, które
posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do
przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielone elementy
pojazdu;
- pojazdów samochodowych będących
pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu
drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9
do ustawy;
- pojazdów samochodowych
konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób
łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na
podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie
przeznaczenie;
- przypadków, gdy przedmiotem
działalności podatnika jest:
a) odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów na podstawie
umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o
podobnym charakterze, i te pojazdy są przez podatnika
przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez
okres nie krótszy niż 6 miesięcy.
Zgodnie
z art. 86 ust. 5 u ust. 5a ustawy o podatku VAT (po
nowelizacji), spełnienie wymagań dla pojadów samochodowych
określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie
dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową
stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem
wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu,
zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.
Kopię zaświadczenia, o którym mowa w ust. 5, podatnik jest
obowiązany dostarczyć w terminie 14 dni od dnia jego
otrzymania do Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Obowiązujący
od 22 sierpnia 2005r. wymóg potwierdzenia przez diagnostę z
okręgowej stacji kontroli pojazdów spełnienia nowych warunków
technicznych dla samochodów i pojazdów samochodowych o
dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony, będący
wymogiem niezbędnym dla celów prawidłowego odliczenia podatku
VAT również od paliwa do tych pojazdów, dotyczy zarówno
pojazdów stanowiących własność, jak również pojazdów
leasingowanych. Nowe brzmienie art. 86 ust. 5 ustawy o podatku
VAT, dotyczy generalnie czterech nowych kategorii pojazdów
wymienionych w czterech punktach ust. 4 tego przepisu, niezależnie
od formy ich posiadania.
Z
przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła
umowę leasingu na samochód Fiat Doblo Cargo w dniu
23.06.2005r., a zatem w okresie obowiązywania przepisów ustawy
o podatku VAT przed nowelizacją. Zatem do dnia 22 sierpnia
2004r. wysokość podatku naliczonego od rat leasingowych i
paliwa uzależniona jest od spełnienia warunków wynikających
z art. 86 ust. 3, ust. 5 i ust. 7 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3
ustawy o VAT przed zmianą przepisów, tj. odliczenie podatku
naliczonego od paliwa do napędu pojazdu samochodowego oraz
odliczenie podatku naliczonego od rat leasingowych w pełnej
wysokości przysługuje tylko jeżeli dopuszczalna ładowność
tego pojazdu jest większa niż określona według wzoru, o którym
mowa w art. 86 ust. 3 (tzw. wzór Lisaka), natomiast
dopuszczalna ładowność tego pojazdu oraz ilość miejsc,
zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy o VAT przed nowelizacją,
ustalona jest na podstwie wyciągu ze świadectwa homologacji.
Od
22 sierpnia 2005r. leasingowany przez Spółkę samochód spełnia
wymogi określone w art. 86 ust. 4 pkt 1. Zatem potwierdzenie
tego faktu zaświadczeniem stacji kontroli pojazdów daje prawo
do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego od rat leasingowych
oraz podatku naliczonego od zakupu paliwa do tego samochodu.