W
ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnik
wykorzystuje samochód marki X zakupiony w dniu 25 sierpnia
2004 r. o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony,
posiadający jeden rząd siedzeń, oddzielony od części
przeznaczonej do przewozu ładunków trwałą przegrodą.
Zdaniem
podatnika, w okresie od dnia 22 sierpnia 2005 r. do dnia
przeprowadzenia badania technicznego, o którym mowa w art.
86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje
podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek
naliczony przy nabyciu paliwa do ww. samochodu mimo braku zaświadczenia
o przeprowadzonym badaniu technicznym. W terminie 14 dni od
dnia otrzymania zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu
technicznym samochodu podatnik jest zobowiązany przedłożyć
kopię ww. zaświadczenia właściwemu organowi podatkowemu.
W przypadku, gdy samochód nie będzie spełniał warunków,
o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy ? podatnik jest
obowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego związanego
z nabyciem paliwa do przedmiotowego samochodu.
Stanowisko
podatnika jest prawidłowe.Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z
dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.
Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi
są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do
obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust.1 pkt 3 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym
od dnia 22 sierpnia 2005 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy
podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez
podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu
wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz
innych pojazdów samochodowych o których mowa w art 86 ust.
3, tj. samochodów osobowych oraz innych pojazdów
samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 tony. Jednocześnie, stosownie do
zapisów art. 86 ust. 4 ustawy, przepis art. 86 ust. 3 nie
dotyczy: 1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd
siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej
do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą,
klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu
drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;2) pojazdów
samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń,
które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu
ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość
części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po
podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego
postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy
podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza
50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której
mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość
pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną
krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do
przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż
pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu
a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi
części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;3)
pojazdów samochodowych, które mają otwartą część
przeznaczoną do przewozu ładunków;4) pojazdów
samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie
przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie
oddzielne elementy pojazdu;5) pojazdów samochodowych będących
pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu
drogowym o przeznaczeniach: agregat elektryczny/spawalniczy,
bankowóz, do prac wiertniczych, koparka, koparkospycharka,
ładowarka, oczyszczanie dróg, podnośnik do prac
konserwacyjno ? montażowych, pomoc drogowa, zimowego
utrzymania dróg, żuraw samochodowy;6) pojazdów
samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co
najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów
wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym
wynika takie przeznaczenie;7) przypadków, gdy przedmiotem
działalności podatnika jest odprzedaż tych samochodów
(pojazdów) lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów
(pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu
lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody
(pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do
wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć
miesięcy. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 5 spełnienie
wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ww. art.
86 ust. 4 pkt 1 ? 4 stwierdza się na podstawie dodatkowego
badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację
kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym
przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu
zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych
wymagań.W myśl art. 86 ust. 5a ustawy, kopię zaświadczenia,
o którym mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany dostarczyć
w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu
skarbowego. Zaświadczenie to ma potwierdzać prawidłowość
dokonywanych przez podatnika odliczeń podatku od paliwa
wykorzystywanego do napędu tego samochodu. Jeżeli
natomiast zaświadczenie nie potwierdzi spełnienia tych
wymagań, oznacza to, że podatnik nie miał prawa dokonywać
odliczeń podatku naliczonego. W myśl art. 5 ust. 1 ustawy
z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw
(Dz. U. Nr 90 poz. 756) w stosunku do samochodów osobowych
i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86
ust. 4 pkt 1-4 ustawy wymienionej w art. 1, nabytych przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dodatkowe badanie
techniczne, o którym mowa w art. 86 ust. 5, powinno być
przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego
okresowego badania technicznego, nie później jednak niż
przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ww.
ustawy. Zgodnie z art. 9 - ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r.
weszła w życie z dniem 1 czerwca 2005 r. (z wyjątkiem
przepisów dotyczących pojazdów samochodowych, które to
przepisy weszły w życie po upływie 90 dni od dnia ogłoszenia
ustawy ? czyli od dnia 22 sierpnia 2005 r.). Jednocześnie w
art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. ustawodawca
zastrzegł, iż jeżeli przed terminem najbliższego obowiązkowego
badania technicznego lub przed upływem 12 miesięcy od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy, pojazdy, o których
mowa w ust. 1 tj. samochody ciężarowe o masie całkowitej
nieprzekraczajacej 3,5 t są przedmiotem dokonania dostawy,
dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86 ust.
5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
powinno być przeprowadzone nie później niż przed dniem
dokonania dostawy.
W
związku z powyższym na podstawie przedstawionego stanu
faktycznego i zacytowanych powyżej przepisów stwierdza się,
że od dnia 22 sierpnia 2005 r. do dnia uzyskania zaświadczenia
o przeprowadzonym badaniu technicznym, o którym mowa w art.
86 ust. 5 ustawy - przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia
podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu paliwa
do przedmiotowego samochodu.