Informacja dotycząca opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów

 

Szanowni Państwo

W związku z wejściem w życie ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów
oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów Dz. U. nr 223 poz. 2261 pojawiło się wiele pytań.

Przedsiębiorcy zastanawiają się:

  • czy dokonane ostatnio zmiany w przepisach są zamierzonym działaniem prawodawcy, czy też niedopatrzeniem?

  • dlaczego czynności występujące na stacji kontroli pojazdów nie są branę pod uwagę przy tworzeniu prawa?

  • jak postąpić, gdy prawodawca nie uwzględnił w wydanych aktach normatywnych wszystkich czynności prawnych występujących na stacji kontroli pojazdów?

  • czy nie uwzględnione czynności prawne wykonać za darmo?

  • może nie uwzględnione czynności prawne winny się odbywać na koszt prawodawcy?

Powyższe wątpliwości skłoniły nas do przygotowania stanowiska w sprawie umożliwiającego wykonanie niewymienonych czynności do czasu dokonania konwalidacji wydanych aktów normatywnych.

Proponujemy dodać następujące czynności w tabeli opłat bez lp. np.: jako badanie - dodatkowe polegające na:

  • odczytaniu numeru nadwozia z natury,

  • odczytaniu numeru podwozia/ramy z natury,

  • odczytaniu numeru silnika z natury,

  • ustaleniu faktycznych danych technicznych pojazdu.

i za odczyt z natury jednego warunku technicznego (jakim jest cecha identyfikacyjna) pobierać brutto 20 zł.
z zastrzeżeniem, że opłatę pobiera się wraz opłatą określoną w lp. 6.10 tabeli.

Natomiast za ustalenie faktycznych danych technicznych pojazdu pobierać brutto 60 zł.

Przeprowadzenie ww. czynności i pozostałych niewymienionych powinno się odbywać również na wniosek właściciela pojazdu:

Poniżej podajemy podstawę prawną do ustanowienia czynności prawnych w omawianym zagadnieniu:

"Każda osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych może samodzielnie kształtować swoją sytuację prawną, nabywać - za pomocą swych działań – uprawnienia i zaciągać zobowiązania. W tym celu należy dokonać oświadczenia woli. Z uwagi na duże znaczenie praktyczne należy zwrócić uwagę na formę oświadczenia woli. Generalna zasada przewidziana przez kodeks cywilny stanowi, że oświadczenie woli ma być zakomunikowane
w jakikolwiek sposób, który dostatecznie wyraźnie demonstruje zamysł składającego takie oświadczenie
(art. 60 kc). Jest to tzw. zwykła forma oświadczenia woli. Oświadczeniem woli jest w tym ujęciu każde zachowanie demonstrujące w przyjęty w danym środowisku sposób zamiar dokonania czynności prawnej. Staje się ono skuteczne, gdy doszło do adresata w taki sposób, aby mógł się on zapoznać z jego treścią. Od tej chwili wiąże
i nie może być odwołane, chyba że za zgodą stron."

Kodeks cywilny

Czynności prawne

Art. 56. Czynność prawna wywołuje nie tylko skutki w niej wyrażone, lecz również te, które wynikają
z ustawy, z zasad współżycia społecznego i z ustalonych zwyczajów.

Art. 60. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonywającej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny (oświadczenie woli).

Art. 65. § 1. Oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności,
w których złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje.

faktura, paragon - dokument potwierdzający dokonanie czynności prawnej.

konwalidacja prawn. dosł. 'uzdrowienie'; nadanie mocy prawnej ex post aktowi pierwotnie wadliwemu
i dlatego nie znajdującemu ochrony prawnej.

oświadczenie woli: akt woli i jego uzewnętrznienie

czynność prawna jest ważna, jeśli spełnione są wszystkie przesłanki jej ważności

Przypominamy:

1. Stosowanie nie obowiązujących aktów normatywnych (poprzedni cennik) jest niedopuszczalne.

2. Diagnosta nie jest i nie był uprawniony do ustalania numeru: nadwozia, podwozia/ramy i silnika, przeprowadzania tzw. badań mechanoskopijnych.

Stanowisko przedstawione w omawianym zagadnieniu oparłem na podstawie dostępnych źródeł i wydanych aktach prawnych oraz przeprowadzonych rozmowach telefonicznych. Nie stanowią one podstawy do uznania ich
za oficjalne. Udzielone wyjaśnienia być może pomogą w podejmowaniu właściwych decyzji.

Z wyrazami szacunku

Grzegorz Krzemieniecki

Łódź, dnia 7 grudnia 2004 r.